یزدفردا: فرآیند هضم به بدن شما اجازه می‌دهد تا مواد مغذی مورد نیازش را از غذاها دریافت کند و مواد دفعی را از بین ببرد.بنابراین این فرایند مهم‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید چون هضم غذا بر متابولیسم،فعالیت هورمونی و احساسات شما نیز تأثیر می‌گذارد.

به گزارش یزدفردا: مشکل این است که شما اغلب همیشه مراقب گوارش خود نیستید و علاقه دارید تا غذاهایی را مصرف کنید که سیستم گوارش شما را کند کرده و سموم را جمع می‌کند.تجمع سموم باعث ایجاد واکنش‌های التهابی در بدن شما مانند نفخ، یبوست و سایر مشکلات گوارشی می‌شود که کیفیت زندگی شما را کاهش می‌دهد.خوشبختانه برای رفع این مشکل،می‌توانید شش داروی گیاهی را در خانه درست کرده و از آن‌ها به عنوان یک درمان مکمل استفاده کنید تا به تسکین درد ناشی از موارد سوء هاضمه خفیف کمک کنند.با این حال اگر مشکل بدتر شد،باید به پزشک مراجعه کنید.

۱.بادرنجبویه

بادرنجبویه گیاهی است که به لطف ترکیبات آلی آن،خواص ضدالتهابی،گوارشی و ضد نفخ دارد.این گیاه به بهبود هضم شما کمک می کند،به‌ویژه زمانی که بیش از حد غذا خورده‌اید یا غذاهایی مصرف کرده‌اید که باعث درد معده شده است.

ترکیبات

یک قاشق چایخوری بادرنجبویه (۵ گرم).

یک فنجان آب (۱۰۰ میلی لیتر).

روش تهیه

یک فنجان آب را بجوشانید،بادرنجبویه را اضافه کنید و روی آن را بپوشانید.بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و سپس آن را صاف کنید.بعد از هر وعده غذایی یک فنجان از این چای را بنوشید.

۲.نعنا

برگ‌های نعنا حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی هستند که به تقویت فرآیند گوارش کمک می‌کنند.استفاده از نعنا در چای یک درمان سنتی و طبیعی برای نفخ معده،یبوست و سوزش سر دل است.

ترکیبات

یک قاشق غذاخوری برگ نعنا (۱۰ گرم).

یک فنجان آب (۱۰۰ میلی لیتر).

روش تهیه

یک فنجان آب را گرم کنید.وقتی شروع به جوشیدن کرد از روی حرارت بردارید و برگ نعنا را اضافه کنید.روی چای را بپوشانید و بگذارید ۱۰ دقیقه در دمای اتاق بماند.زمانی که با مشکلات گوارشی مواجه هستید،چای را بنوشید.به عنوان یک اقدام پیشگیرانه،می‌توانید آن را قبل از وعده‌های غذایی اصلی بنوشید.

۳.زنجبیل

زنجبیل مدت‌هاست که در طب طبیعی به عنوان مکملی برای مبارزه با عفونت‌های دستگاه گوارش و یبوست استفاده می‌شود.ماده موثره آن جینجرول است که این به کاهش التهاب شکم و مبارزه با نفخ کمک می‌کند.

ترکیبات

یک فنجان آب (۱۰۰ میلی لیتر).

نصف قاشق چایخوری زنجبیل تازه (۵ گرم).

۲.۵ قاشق غذاخوری عسل (۲۵ گرم).

روش تهیه

یک فنجان آب را بجوشانید و زنجبیل تازه را اضافه کنید.روی چای را بپوشانید و بگذارید ۸ تا ۱۰ دقیقه بماند.آن را صاف کرده و با عسل شیرین کنید.بعد از هر وعده غذایی یک فنجان از این چای را بنوشید.

۴.گل ختمی

چای طبیعی گل ختمی یک داروی قدیمی گوارشی است که التهاب، سوزش سر دل و ناراحتی معده را کاهش می‌دهد.

ترکیبات

یک فنجان آب (۱۰۰ میلی لیتر).

نصف قاشق غذاخوری گل ختمی (۵ گرم).

نصف قاشق غذاخوری گل بابونه (۵ گرم).

روش تهیه

گیاهان را به آب جوش اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه بجوشانید.روی چای را بپوشانید و بگذارید ۱۰ دقیقه دیگر بماند.زمانی که مشکلات گوارشی دارید،روزانه ۲ یا ۳ فنجان از این چای را بنوشید.

۵.گزنه لیمو

گزنه لیمو یک گیاه شفابخش با خواص ضد التهابی و ضد اسپاسم است که به دلیل محتوای لینالول برای تسکین درد شکم، نفخ و تقویت هضم توصیه می‌شود.

ترکیبات

یک قاشق چای خوری دمنوش لیمو (۵ گرم).

یک فنجان آب (۱۰۰ میلی لیتر).

روش تهیه

دمنوش لیمو را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند.سپس چای را صاف کرده و روزانه ۲ یا ۳ فنجان بنوشید.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا